هشتمین سمینار (وبینار) اقتصاد ایران با موضوع تحلیل بازار مالی در اقتصاد ایران

هشتمین سمینار (وبینار) درس اقتصاد ایران ویژه دوره پودمانی اقتصاد، به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، با ارائه آقای دکتر امیری، استادیار گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تهران، سوم تیرماه 98 در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار گردید.

آقای دکتر امیری در این نشست که در بستر اینترنت و به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، با مروری بر نقش و اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد، به تحلیل سه بازار عمده مالی در ایران یعنی بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه پرداخت.

استادیار دانشگاه خوارزمی، اقتصاد ایران را جزء کشورهای بانک‌محور در حوزه تأمین مالی برشمرد و سهم بازار پول در اقتصاد ایران را بیش از 90 درصد عنوان کرد. در حالی که سهم بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار، فرابورس) تنها بین 5-6 درصد می‌باشد و سهم بازار بیمه هم حدود یک درصد برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بالای تورم یکی از علل اصلی نرخ بالای سود بانک‌ها و در نتیجه عدم تحقق تأمین مالی بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان اقتصادی می‌شود افزود: این نرخ بالا سبب می‌شود تا منابع ناشی از سپرده‌های بانکی نتواند به بخش تولید وارد شده و به سرمایه‌گذاری و افزایش توان تولید بنگاه‌های اقتصادی بینجامد.

استادیار اقتصاد در ادامه ضمن تشریح اهمیت بازار بیمه در اقتصاد دنیا افزود: در اغلب کشورهای جهان، شرکت­های بیمه برای ایجاد پوشش کافی برای هزینه­های خود، کسب درآمد و سودآوری بیشتر، رشد و توسعه فعالیت­های بیمه­ای، ارتقای کمّی و کیّفی خدمات خود و…، در سطح وسیع و گسترده­ای در اقتصاد ملی و بازار سرمایه مشارکت می­کنند. این کشورها ضمن تحقق اهداف داخلی خود، به اجرای طرح­های مولد اقتصادی و تحرک بازارهای مالی نیز کمک می­کنند که در نهایت، منجر به رشد و توسعه اقتصادی می­شود.

ایشان در نهایت به وضعیت عملکرد بورس اوراق بهادار، بورس کالا، فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی و نیز بازدهی اسمی بازارهای رقیب همچون سکه، دلار، مسکن و سود بانکی در طی سال‌های 92 تا 96 پرداخت و افزود: بیشترین بازدهی و ریسک در بین بازارهای مختلف به ترتیب مربوط به سود بانکی و بورس بوده است. همچنین با عدم در نظرگیری سود بانکی، بازارهای ارز (دلار) و مسکن بیشترین متوسط بازدهی و کمترین ریسک را داشته‌اند.

your-alt your-alt your-alt 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *